Direktlänk till inlägg 13 augusti 2015

Avgör kläderna vem du är?

Av Isabella - 13 augusti 2015 16:38

Jag vet inte hur många gånger William har blivit kallad för flicka. Inte för att det egentligen stör mig, jag tycker bara det är väldigt intressant att fundera över varför folk tror att han är en tjej.
Så fort jag klär honom i färg glatt så kommer kommentarerna direkt, till exempel en gång stannade en kvinna oss och sa "Men gud vilken bedårande liten flicka! Vad heter hon?"
Mitt svar blev: "Han heter William". Tystnad, sedan sa hon:
"Men oj! Jaha förlåt är det en pojke!"
Det där händer mig alltså hela tiden, inte bara en gång utan flera gånger. Varje gång jag svarar hoppas jag att dom lär sig: Pojkar kan också ha färgstarka kläder!

Jag måste erkänna att jag har varit otroligt feg, för att normen ser ut på ett visst sätt. Pojkar ska ha mörka färger och flickor ljusa, pojkar ska vara tuffa och "the wild one" och flickor ska vara söta små prinsess cupcakes... Eller nåt.
Men det funkar ju inte så. Min son är inte "the wild one", långt ifrån faktiskt. Han är lite blyg, han är väldigt känslig, sådär söt och charmig och... Ja folk tror han är en flicka ju. Det är nog en kombination av kläderna och hans sätt som gör han missförstådd.
Så nu känner jag att jag måste tala för honom, eftersom att han inte kan göra det själv.

Jag har egentligen aldrig tyckt om att diskutera genus frågor, men ju mer jag märker att min son går sin egna väg och samtidigt hur människor ser på honom, tycker jag det här blir allt mer viktigt. Faktiskt.
Jag är ingen förälder som kallar mitt barn för hen, jag står gärna för att jag har en pojke. Men han får se ut som han är.
Han ska inte ha tuffa kläder med tuffa texter på bara för att han föddes med snopp. Det behöver inte vara en flicka bara för att han har färgstarka kläder.
Jag blev faktiskt imponerad en gång när en kvinna sa "Vad heter det lilla barnet?". Inget fokus på huruvida han var flicka eller pojke. Skönt.

Så även fast jag inte tänker fylla blogg och instagram med barnmode, älskar jag barnkläder och särskilt när jag kan kombinera olika färger. Nu inför hösten ska det bli jätte roligt att färg chocka folket i mörkret!

Såhär kommer vi att färg chocka under sen sommaren i alla fall!

 
 
mixi

mixi

13 augusti 2015 17:20

Vilka snygga skor va finns sånna? =9

http://mixi.bloggplatsen.se

Isabella

13 augusti 2015 17:21

Dom hittas på H&M! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 14 augusti 2015 18:16


Ja det blir nog denna om man tycker om dödskallar och mönster! Här har jag kombinerat med turkosa detaljer, dock är tröjan bara halv färdig. I helgen ska jag sätta på turkos kantband på halsen och snygga till tröjan, ett par leggings ska sys till ock...

Av Isabella - 13 augusti 2015 20:25

Jag älskar att sy kläder till William, och jag är faktiskt i seriösa tankar att sy kläder till mig själv också! Jag jobbar på ett mönster i min egna storlek och håller på att se ut ett läckert tyg sen ska jag minsann ge mig på att sy leggings till mi...

Av Isabella - 13 augusti 2015 15:26

Den viktigaste, underbaraste, bästa och roligaste uppgift jag har fått här i livet är att få bli mamma till William.För 3 år sedan trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva föräldraskapet, och här sitter jag idag med mitt barn, en 1 åring.Jag vill ...

Av Isabella - 13 augusti 2015 14:59


I några år bloggade jag härinne, sedan blev jag "som alla andra" och har bloggat på både vimedbarn.se och nouw.com (fd Nattstad). Men ingenting av det har varit min grej, och ärligt talat har jag aldrig känt att jag kan vara riktigt mig själv. Man sk...

Presentation


23 årig mamma till William, från Skåne.
Jag kan vara mjuk som bomull och hård som sten. Av mig får du höra sanningen, av mig får man också otroligt mycket kärlek.
William föddes 14-06-22, sedan den dagen har han lärt mig så mycket. Öppnat en helt ny vär

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards